Martin & Martin på den finaste stigen

Hoverberget är ett stycke mäktigt berg som ligger på en halvö i Storsjön. Närmare bestämt precis norr om Svenstavik eller vid Storsjöns södra ände. Det 548m höga berget utgörs av ett artrikt naturreservat med många fina utsiktsplatser och en toppstuga med fik. Sluttningarna är branta och innehåller förutom spektakulära raviner också många fina stigar.

Vi har varit här tidigare och cyklat, då med en lite brantare gaffelvinklar och annat i dämpningen. Med tokhala rötter och stenhällar och en luftfuktighet på 100% så var valet av dag för teknisk cykling inte helt optimalt. Vi var dock vid gott mod och både naturen och stigarna var så fina att det inte spelade så stor roll med halkandet, vi tog det rätt lugnt. Tyvärr var vi nästan helt omslutna av dimma hela turen så den fantastiska utsikten får sparas till en annan dag.

Berget och dess stigar har dock stor cykelpotential. Vi cyklade tre olika utförslöpor av blandad karaktär. Vi utgick från toppen och därifrån kan man välja att cykla på stigar som går uppe på berget eller någon av dem som går hela vägen ner. Vi inledde med en som går i nordlig riktning uppe på berget, den sluttar först utför med en snirklig och teknisk karaktär för att sen slingra sig både upp och ner en bit. Avslutningsvis brantar det på och man landar på asfaltsvägen upp mot toppen. Man passerar flera fina utsiktspunkter och den mäktiga ”Rämnad”. Från asfalten kan man cykla nerför till närmsta serpentin för att sen vika av på en stig i nordlig riktning och som böljar neråt mot sjökanten. Sen tar man asfalten upp till toppen igen.

Sen cyklade vi den fantastiskt fina, långa stigen som går hela vägen ner till hembygdsgården, Alpstigen. Den har allt! Massor av fin utsikt, branta passager, luftig skråcykling, rötter, hällar och barr. Det blir sen ännu tuffare tillbaka. Antingen samma väg upp gåendes (20min) eller cykla runt hela halvön (30min). Vi cyklade sen en stig som gick uppe på berget, den var knölig och krävande med hala rötter, en rejäl xc-stig. Den viker av nerför sluttningen och kommer in på den samma stig ner mot hembygdsgården som vi körde tidigare (Alpstigen). Vi tog dock fel nånstans och landade på Kyrkstigen som löper runt bergets fot. Den var mindre använd och det blev lite brottning med fällen och hyggen.

Sista repan valde vi åter den långa fina Alsptigen, men man kan också ta en annan brantare variant ner mot Hoverbergsgrottan. Den cyklade vi inte idag men enligt Martin är den tydligen mer ihållande och går mestadels i fallinjen i en skreva. Vi inväntar torrare väder och hoppas på att den branta stigen är minst lika fin som de andra!

Hoverberget
Check out the tracks at Bikely.com

Viktigt att tänka på när du besöker Hoverbergets naturreservat

Inom reservatet är det förbjudet att:

1. fånga, störa eller skada däggdjur, fåglar, grod- och kräldjur, liksom att skada deras bo och lekplatser eller samla ägg
2. plocka och samla in arter av olika slag, med undantag av bär och matsvamp
3. klättra i boträd eller medvetet uppehålla sig närmare rovfågelbo, lya eller gryt än 100 meter
4. göra åverkan på mark, block, växtlighet, torrträd eller annan död ved
5. elda
6. framföra motordrivet fordon i terräng.

Andra regler gäller om du vill bedriva någon form av verksamhet i området, se aktuellt reservatsbeslut för fullständiga föreskrifter. Det kan också finnas andra lagar att ta hänsyn till, exempelvis rennäringslagen.